ورود به سایت
نام کاربری
گذرواژه
عضویت در خبرنامه
تلفن همراه:

ایمیل:

کلیه حقوق مادی و معنوی ، متعلق به سامانه اطلاعات اصناف شهر یزد(مکان نما) می باشد .
تالاب پساب یزد در موقعیت جغرافیایی N320002 E541930 در استان یزد واقع است. این تالاب که در اثر رها سازی آبهای تصفیه خانه فاضلاب یزد ایجاد شده به دلیل قرارگیری در میان ماسه های روان طبیعت زیبایی را رقم زده است.
 

با توجه به ايجاد تالاب موقتي حاصل از رهاسازي آب در اين منطقه وايجاد شرايط زيستگاهي براي برخي جانداران،حفظ گوشه اي از اين زيستگاه با تامين حقابه اي معين از آب تصفيه خانه كاري ارزشمند محسوب مي شود.
 
 
 
 این تالاب در 4 کیلومتری شمال شهرستان یزد واقع شده و پیرامون آن را جامعه گیاهی نی پوشانده است. تالاب گستره ای پرقی غربی دارد و طول آن در حدود 3 کیلومتر و عرض آن در بیشترین حالت 1 کیلومتر است. ارتفاع تالاب از سطح دریا 1145 متر است و با توجه به فقر آبی در این منطقه آبشخور حیات وحش منطقه گردیده است.
 
 
 آب و هوای مناطق پیرامونی تالاب مانند سایر نقاط استان یزد تابع شرایط و وضعیت آب و هوایی حاکم بر نقاط کویری است و اقلیمی خشک و بیابانی دارد. تابستانهای این منطقه در کفه های کویری بسیار گرم، خشک و سوزان و دارای زمستانهای نسبتا سردی است. اختلاف درجه حرارت در شبانه روز، بویژه در تابستان، بسیار زیاد است و دمای هوا در تابستان تا 45 درجه بالای صفر و در زمستان تا چند درجه سانتی گراد زیر صفر نوسان دارد. متوسط بارندگی سالانه منطقه حدود 5.100 میلی متر است. دسترسی به تالاب از طریق جاده کمربندی یزد-زارچ قابل امکانپذیر است.
 
 
 
 
منابع:
 
شهاب خورشید
1395/06/28

واقعا جای جالبی بود . رفتنشو بهتون توصیه میکنم . فقط چیزی که حواستون باشه اینه که زیاد کنارای آب نرین چون پشه زیاده اونجا و اذیت میکنه . از دور ببینیدش . خیلی جالبه خداییش.وسط این همه شن . یهو یه حجم زیادی آب !!!

نام
ایمیل
متن پیام
یزد
جغرافیایی
شهرستان یزد در دره‌ای خشک و پهناور بین کوه‌های شیرکوه و خرانق، در ۱۵ درجه و ۵۳ دقیقه تا ۴۰ درجه و ۵۴ دقیقه درازای خاوری و ۴۶ درجه و ۳۱ دقیقه تا ۱۵ درجه و ۳۲ دقیقه پهنای شمالی واقع شده است. این شهرستان از سوی شمال به شهرستان‌های میبد و اردکان از خاور به شهرستان‌های اردکان و بافق، از باختر به استان اصفهان و از جنوب به شهرستان تفت، ابرکوه و مهریز محدود می‌شود. میانگین بلندی شهرستان یزد از سطح دریا ۱۲۰۰ متر است.
قرار گرفتن در بخش مرکزی فلات ایران در برگیرنده نا مناسب‌ترین عوامل طبیعی چیره بر فلات مرکزی ایران نیز است. بارش اندک همراه با تبخیر شدید، دور بودن از دریا، نزدیکی با کویر خشک و پهناور نمک، رطوبت نسبی کم همراه با گرمای بسیار، از عواملی هستند، که یزد را به گونه یکی از خشک‌ترین مناطق ایران درآورده است. گذشته از آن، در این منطقه نوسان شدید درجه حرارت نیز وجود دارد.
زبان
مردم یزد به زبان فارسی رایج با لهجه یزدی سخن می‌گویند و بسیاری از واژه‌ها و ترکیبات زیبای فارسی را در گویش خود حفظ کرده‌اند. در استان یزد برخی ویژگی‌های گویشی میان شهرستانهای مختلف محسوس است. معتقدان به آیین زرتشتی در میان خود به زبان بهدینی (گَورونی یا دری زرتشتی) سخن می‌گویند و به ویژه مراسم مذهبی خود را با این زبان انجام می‌دهند. گویش یزدی بخشی از فارسی دری (فارسی خالص و اولیهٔ ایرانیان) است.