ورود به سایت
نام کاربری
 
گذرواژه
 
عضویت در خبرنامه
تلفن همراه:

ایمیل:

کلیه حقوق مادی و معنوی ، متعلق به سامانه اطلاعات اصناف شهر یزد(مکان نما) می باشد .
مسجد حظیره از اموال "حاج شمس الدین محمد بن زین الدین علیشاه میبدی" در محله ابر و مبارکه مقابل دروازه فتح یعنی محله‌ای که به پیر برج نیز شهرت داشت ساخته شد . در کتابچه موقوفات یزد محل ساخت آن بجای درب فتح، مقابل درب حظیره گفته شده‌است . حظیره محمدیه بقعه ی بوده‌است برای سکونت فقرا و نیز محل عبادت که درسال ۸۴۳ هجری ساخته شده‌است. مسجد قدیمی در ابتدا به شکل اتاق ساده‌ای با پوشش داخلی گچی، پشت بام و نمایی آجری بنا شده بود.
 
 
 
بنای کنونی حظیره ( روضه محمدیه ) و کلیه کاشیکاری‌های آن به جز سنگ مرمر منصوب در محراب از آثار جدید و تازه ساز است که ساخت آن قبل از انقلاب ایران (۱۳۵۷) آغاز شده وتا کنون ادامه دارد . مسجد مذکور دارای ۳ درب ورودی است که درب اصلی آن درب بزرگ فلزی است که به خطوط هندسی تزئین یافته‌است . اسپر و پیشخوان ودو مناره قطور و زیبای مسجد مزین به کاشی معرق با نقوش گل وبوته اسلیمی ـ ختایی ـ ترنجی، کتیبه ثلث، فتیله پیچ شیاری یکپارچه، گلدان وطاق نما( نغول ) گلچین با رگ چین آجری، خطوط کوفی بنایی ( معقلی ) ولوز می‌باشد . بر ترنجی‌های آن اسماء خدا و پنج تن آل عبا (ع ) حک شده‌است . نمای بیرونی مسجدآجری است . کف مسجد وصحن آن با سیمان(بتن) مفروش شده‌است . مسجد صحن ( میانسرا ) وسیع و زیبایی دارد که در میان آن حوضی ( آب نما ) دیده می‌شود .
 
 
 مسجد جدید و نوساز ضلع غربی دارای سکویی سنگ فرش، ستونهای بلند و چهار گوش یکپارچه، دربهای بزرگ چوبی( مشبک رنگین)می باشد. داخل مسجد ( تابستانخانه ) مزین به ستونهای بلند وقطور با کاشی معرق، نقوش اسلیمی ـ ختایی، ترنجی و سقفی پوشیده با شیشه‌های رنگین وسنگ است . اضلاع جنوب شرق وشمال غربی این فضا دو اشکوبه‌است، طاق نماها درقسمت فوقانی مزین به خطوط ثلث می‌باشد . درغرفه‌های فوقانی وتحتانی درضلع غربی ۱۲ پنجره فلزی وسه طاق نما با قوس جناقی دیده می‌شود و حدوداً یک متر ازاره مسجد از سنگ می‌باشد .
 
 
 درضلع جنوبی بنا محراب قرار گرفته که مزین به کاشی معرق با نقوش گل وبوته اسلیمی ـ ختایی ـ ترنجی می‌باشد که درکنار این محراب آرامگاه سومین شهید محراب آیت‌الله محمد صدوقی قرار دارد .

بخش دیگر تابستانخانه دو اشکوبه، در ضلع شرقی آن در دو ردیف فوقانی و تحتانی پنجره‌های فلزی مشاهده می‌شود . این بخش دارای ستونهای قطور وسقف آن مزین به خطوط کوفی بنایی ( معقلی ) و لوزی و گلچین و رگ چین آجری می‌باشد . گنبد و مقصوره که به خطوط کوفی بنایی ( معقلی ) و رسمی بندی تزئین یافته استوار بر ستونهایی مزین به نقوش هندسی و با قوسهای جناقی می‌باشد .
 
 
 پوشش خارجی گنبد آجری دارای قوس شبدری کند می‌باشد . نمای خارجی مزین به خطوط کوفی بنایی ( معقلی ) و لوز دو اشکوبه وپنجره فلزی مشبک رنگین وخط ثلث می‌باشد . ۵ مناره کوچک در قسمت بدنه مسجد واقع شده‌است . مناره‌ها با خطوط کوفی بنایی ولوز وگل چین آجر مزین شده‌است که پایه‌های آن سنگی است .

دو سنگ قبر در کنار یکدیگر در داخل مسجد وجود دارد . که بر پیشانی یکی ازآنها لا اله الالله و محمد رسول الله و دو بیت شعر نوشته شده‌است .
 
 
منابع :  
 

نام
ایمیل
متن پیام
 
یزد
جغرافیایی
شهرستان یزد در دره‌ای خشک و پهناور بین کوه‌های شیرکوه و خرانق، در ۱۵ درجه و ۵۳ دقیقه تا ۴۰ درجه و ۵۴ دقیقه درازای خاوری و ۴۶ درجه و ۳۱ دقیقه تا ۱۵ درجه و ۳۲ دقیقه پهنای شمالی واقع شده است. این شهرستان از سوی شمال به شهرستان‌های میبد و اردکان از خاور به شهرستان‌های اردکان و بافق، از باختر به استان اصفهان و از جنوب به شهرستان تفت، ابرکوه و مهریز محدود می‌شود. میانگین بلندی شهرستان یزد از سطح دریا ۱۲۰۰ متر است.
قرار گرفتن در بخش مرکزی فلات ایران در برگیرنده نا مناسب‌ترین عوامل طبیعی چیره بر فلات مرکزی ایران نیز است. بارش اندک همراه با تبخیر شدید، دور بودن از دریا، نزدیکی با کویر خشک و پهناور نمک، رطوبت نسبی کم همراه با گرمای بسیار، از عواملی هستند، که یزد را به گونه یکی از خشک‌ترین مناطق ایران درآورده است. گذشته از آن، در این منطقه نوسان شدید درجه حرارت نیز وجود دارد.
زبان
مردم یزد به زبان فارسی رایج با لهجه یزدی سخن می‌گویند و بسیاری از واژه‌ها و ترکیبات زیبای فارسی را در گویش خود حفظ کرده‌اند. در استان یزد برخی ویژگی‌های گویشی میان شهرستانهای مختلف محسوس است. معتقدان به آیین زرتشتی در میان خود به زبان بهدینی (گَورونی یا دری زرتشتی) سخن می‌گویند و به ویژه مراسم مذهبی خود را با این زبان انجام می‌دهند. گویش یزدی بخشی از فارسی دری (فارسی خالص و اولیهٔ ایرانیان) است.